CRASHAW, Richard, * London 1612(?), † Loreto (Italija) 25. VIII. 1649, engleski pjesnik, sin Williama, protestantskog propovjednika i teologa, poznatog zbog žučnih napadaja na katoličku crkvu. C. je pohađao srednju školu Charterhouse, a sveučilište u Cambridgeu, gdje je ostao kao nastavnik do 1644, kad su ga puritanci istjerali kao pristašu kraljeve stranke. U metežu građanskih ratova pobjegao je u Francusku, gdje je prigrlio katoličku vjeru. U Parizu ga je pjesnik A. Cowley, tajnik prognane engleske kraljice Henriette Marije, uveo u dvorske krugove, a sama ga je kraljica preporučila kardinalu Palotti u Rimu, koji ga je uzeo za svoga osobnog tajnika, a zatim mu 1649 pribavio mjesto kanonika u Svetoj kući u Loretu.
Prvo djelo, zbirku nabožnih latinskih i grčkih stihova, C. je objavio već za vrijeme nauka u Cambridgeu (Epigrammatum sacrorum liber, 1634). Glavno mu je englesko djelo Steps to the Temple (1646), zbirka vjerske lirike, u kojoj ekstatički zanos upućuje na utjecaj G. B. Marina, kojega je C. i prevodio (Sospetto d’Erode iz spjeva Strage degli Innocenti), i utjecaj španjolskih mistika (The Flaming Heart, himna sv. Tereziji). U istoj knjizi objavljena je i zbirka svjetovnih pjesama pod naslovom The Delights of the Muses, s poznatim pjesmama Wishes to his Supposed Mistress i Music’s Duel (parafraza latinske pjesme isusovca F. Strade o natjecanju između leutaša i slavuja, u kojemu slavuj podliježe i od zavisti umire). Druga C-ova zbirka nabožne lirike, Carmen Deo nostro, objavljena je posmrtno u Parizu (1625) s C-ovim crtežima, jer se on bavio i slikarstvom i glazbom. Premda su mu uzor bili barokni »concetti« Marina i njegove škole, C. u svojim svježim i smionim slikama sjeća na lirske zanose Shelleya, dok u nabožnim pjesmama iz zrelih godina izražava ono produhovljenje osjećaja, koje nalazimo u najboljim tvorevinama barokne umjetnosti.
BIBL.: Prvi je sabrao C-ova djela u jednu knjigu W. B. Turnbull (1858); druga su potpuna izdanja priredili A. B. Grosart (2 sv., 1872), A. R. Waller (Cambridge 1904) i L. C. Martin (Oxford 1927).
LIT.: M. Praz, Secentismo e marinismo in Inghilterra, Firenca 1925; R. Wallerstein, R. C.: A Study in Style and Poetic Development, 1935; A. Warren, R. C.: A Study in Baroque Sensibility, 1939.J. T-a.