A - Elektrika (Svezak I - Svezak V)
A  B  C  Č  Ć  D    Đ  E 
Prelistajte enciklopediju
Natuknica: carta della scuola
Svezak: 3
Stranica: 634
CARTA DELLA SCUOLA (povelja o školi), objavljena 1939, osnovni je zakon sveukupnog talijanskog školstva. Prvu reformu talijanske škole u fašističkom poretku proveo je već 1923 filozof Giovanni Gentile. Iako je ova reforma u toku vremena popravljana i nadopunjavana, preoblikovanje društvovnoga života i nove potrebe prouzrokovale su novu, radikalnu školsku reformu, koju je pokrenuo i formulirao ministar narodnog odgoja G. Bottai. Carta della scuola obuhvata reformu čitavog školskog sustava, pa stoga za nju nije dovoljan izraz »zakon« ili »statut«, već upravo ova povijesna riječ »Carta — povelja«, kao što je već prije fašizam stvorio Carta del lavoro (v.). Ona sadržava bitne idejne smjernice i organizacioni plan sveukupnoga školstva. U glavnim potezima utvrđuje načela, ciljeve i metode nove fašističke škole; određuje njeno ustrojstvo od najnižega do najvišega stupnja u svim vrstama škola; zahvata pitanja nastavnika i ispita, te uz ostalo još i pitanja školskih tekstova i školske pomoći. Fašistička je škola u duhu »Povelje« humanistička škola, koja ima oblikovati i obrazovati ljudsku i političku svijest novih pokoljenja. Škola, Talijanska liktorska mladež (G. I. L.) i Sveučilišna fašistička skupina (G. U. F.) oblikuju zajedno fašistički odgoj, a učenje, provedeno prema stvarnim intelektualnim i tjelesnim mogućnostima odgajanika, ide za tim, da ih moralno i kulturno obrazuje i politički spremi. Glavna su načela: izgrađivanje smjernica za odabiranje zvanja prema dokazanoj sposobnosti i vrsnoći kulturnoga stvaranja i razvijanje visokoga smisla za stegu i za vršenje dužnosti. Značajno je, što »Povelja« ističe važnost rada kao socijalne dužnosti. »Rad je u svim svojim intelektualnim, tehničkim i manualnim oblicima zaštićen od države kao društvovna dužnost i udružuje se s učenjem i športskim vježbanjem u oblikovanju značaja i inteligencije.« Rad se uvodi u sve vrste škola, a obavlja se po turnusima na svim područjima ljudske djelatnosti. Ova temeljna reforma specifična je svojim didaktičkim sustavima i metodama, osobitošću svoga ustrojstva i osebujnošću svoga stila.
LIT.: Gazzetta Ufficiale, br. 61. g. 1939; G. Bottai, La Carta della Scuola, Milan 1939; Mimmo Sterpa, La scuola in linea, Firenca 1940; L. Volpicelli, Commento alla Carta della Scuola, Rim 1941; R. Del Giudice, La scuola al lavoro, Bari 1941. M. D.