A - Elektrika (Svezak I - Svezak V)
A  B  C  Č  Ć  D    Đ  E 
Prelistajte enciklopediju
Natuknica: Avenarius
Svezak: 2
Stranica: 18
Vidi na enciklopedija.hr:
Avenarius, Richard
AVENARIUS, 1. Ferdinand, * Berlin 20. XII. 1856, † Kampen na otočiću Syltu 22. IX. 1923, njem. pisac, nećak Richarda Wagnera. Živio je većim dijelom u Dresdenu, gdje je osnovao časopis Kunstwart, 1887, koji je stajao na neobičnoj visini i svojim prilozima živo djelovao na srednji stalež dižući ga intelektualno i upoznavajući ga s najvažnijim zastupnicima likovnih umjetnosti, pjesništva i glazbe. Osnovavši »Dürerbund« djelovao je osobito na produbljivanju smisla za veliku umjetničku prošlost svojega naroda. Njegove antologije balada i njemačke lirike budile su osobito u građanstvu smisao za autohtonu umjetnost. G. Š.
2. Richard, * Pariz 19. XI. 1843, † Zürich 19. VIII. 1896, njemački filozof. Zastupa pozitivizam, koji se naziva empiriokriticizmom, razumijevajući pod tim prirodni pojam o svijetu, osnovan na iskustvu očišćenu od metafizičkih umetaka (introjekcija). To bi bio nazor, koji ne sadrži nikakve predodžbe ni izjave, koja bi išla izvan odnosa, u kojem se nalazi pojedinac čovjek kao centralni član sa sučlanovima, drugim ljudima prema okolini. Empiriokritički ograničeno određivanje je samo nastavljanje toga osnovnog odnosa (principijelne koordinacije). Promjene u okolini određuju životne procese (sistem nezavisnih vitalnih redova), ovi opet preko možđana (sistema C) određuju duševno zbivanje (zavisne vitalne redove) kao više no mehaničke odraze stvarnoga stanja, a ovi se sređuju u spoznajnim oblicima, koji se biologijski fundirani uglavnom svode na štedljiv izražaj iskustva (ekonomiju mišljenja). Jedinstvo osnovnoga nalaza razbija se, kad se doživljajno značenje okolnih podataka uzme kao predodžba u nama ili kao pojava u subjektu i suprotstavlja se svijetu kao objektu. Onda nastaje dualizam i s njim iskrivljeni pojam o svijetu. Zazbiljnost je zapravo samo jedna. Fizičko i psihičko jesu samo dva različna pogleda na jednu istu stvarnost: kad iskustvo promatramo u zavisnosti o možđanskom centru, onda dobivamo psihičke izraze; razlažemo li ga u zavisnosti o okolini, dobivamo fizička značenja. Avenariusov monizam nije prost od materijalističke natruhe.
BIBL.: Philosophie als Denken gemäss dem Prinzip des kleinsten Kraftmasses, 2. izd., 1903; Kritik der reinen Erfahrung, 2 sv., 2. izd. 1907; Der menschliche Weltbegriff, 2. izd., 1905. A. B-a.